Kwartaalplannen | 2024

DQG strategiebepaling 2024 Q3

Onze vier doelen:

  1. Ondernemen makkelijker maken
  2. Klantbeleving verbeteren
  3. Leads genereren
  4. Meer leden

 

1. Doel: Ondernemen makkelijker maken

DOELSTELLING:  ledenbeoordeling is een 7 of beter.

STRATEGIE:

We faciliteren samenwerking en kennisdeling: onze leden delen actief hun kennis en ervaring, wat bijdraagt aan individuele en collectieve groei. We bieden hulp, how to’s en ondersteuning voor ondernemers- en werkgeversvraagstukken.
  • Kennisuitwisseling stimuleren

Geplande actie Q3: 
- 4x carrousels (actie: Rob en Ilse)
- Whatsapp-groep voor voormannen promoten op al onze kanalen
- trainen medewerkers (cursus plantenkennis door Edwin, actie Rob)
  • Helpen bij vinden personeel

Geplande actie Q3
-Employer branding in Social Media
      • Extra Social Media berichten die gericht zijn op personeel
      • Canva templates voor eigen gebruik verder uitbreiden
      • inspiratie en voorbeelden op Facebook inspiratiegroep (1x/week)
-Direct actie bij Personeelstekort’ document maken voor in toolkit
-2 advertentie voorstellen maken waarmee leden personeelsgerichte berichten zelf kunnen promoten (zoals Facebook betaalde promoties)
-In de schijnwerper komen bij opleidingsinstituten (vervalt, actie in Q4)
-personeel interviewen om motivatiefactoren en mediagebruik te leren zodat we beter op vakbekwame hoveniers kunnen afstemmen
  • Opleidingen/trainingen verzorgen voor personeel

Geplande actie Q3:
-opleidingsaanbod kenbaar maken, zoals Colland met subsidiemogelijkheden (actie Ilse)
-opleidingsplan opstellen (actie Rob en Ilse)
-vragen input bij leden over opleidingsmogelijkheden (actie Ilse)
  • Suggesties geven waarmee je rentabiliteit verbetert

-arbeidsproductiviteit verhogen dmv tools en procedures in de toolkit
-voorbeelden geven verbeter mogelijkheden. Denk aan Adezz ‘Minder manuren’ en  inkooptips Marcel

2. Doel: Klantbeleving verbeteren

DOELSTELLING:

STRATEGIE:

In- en externe professionalisering: we leggen focus op verbetering van zowel de interne bedrijfsvoering als de externe dienstverlening. Stimuleren van uniformiteit binnen de DQG formule.
  • DQG Best Practices gebruikt krijgen

Klantreis bepalen en fricties in klantbeleving wegnemen.
Geplande actie Q3
-Klantreisbeschrijving op website en PDF
-DQG offertes verder verbeteren door in de leden nieuwsbrief elke keer één tip te geven hoe je je eigen prestaties kunt monitoren.
-In elke ledennieuwsbrief 2 suggesties geven hoe leden de klantbeleving kunnen verbeteren (‘het Coolblue sausje’)
  • DQG uitstraling verbeteren

Geplande actie Q3
-uniformiteit verder bevorderen door het aanbieden van 3 nieuwe kant-en-klare ontwerpen voor merkdragers (denk aan pennen, bordje-in-de tuin, of iets dergelijks)
-Boekjes tuinonderhoud en tips
-trainen medewerkers, herhaling ‘Communiceren met Effect’ (vervalt voor Q3)

3. Doel: Leads genereren

DOELSTELLING: .. aantal leads

STRATEGIE:

  • Bekendheid en voorkeur voor DQG creëren bij tuinbezitters.

Meer bekendheid door tuinbezitter meer actief op te zoeken. Meer voorkeur door accentverschuiving op website, Social Media, nieuwsbrieven en gastblogs van gericht op inspiratie naar gericht op actie. Inspelen op aandacht voor klimaatadaptieve tuin, waterberging in het bijzonder. Ook de 'gewone' tuinen belichten.

Geplande actie Q3:
- Social Media berichten minimaal 2x per week
- Nieuwsbrief richting potentiële klanten (3x in Q3)
- Nieuwsbrieven richting (oud) klanten van de leden (facultatief) (3x in Q3) Mogelijk met aanbieding (binnen kaders door bestuur gegeven en naar voorbeeld Martijn de Groot)
- Gastblog. De tuinbezitter opzoeken met gastblogs in off- en online media en in de picture komen buiten onze eigen website. Lijst maken van websites om gastblogs te plaatsen. Gastblogs schrijven. Gemaakte lijst benaderen met de geschreven gastblogs om te laten plaatsen

  • Lokale vindbaarheid verbeteren.

Geplande actie Q3: in een online webinar aan de leden laten zien hoe je gemakkelijk zelf kunt linkbuilden.

4. Doel: Meer leden

DOELSTELLING: 1 NIEUW LID

STRATEGIE:

We gaan werken aan bekend en onderscheidend maken van de formule.

  • Bij de hoveniers bekendheid en aantrekkelijk imago creëren

Geplande actie Q3:
-inzetten van vakblad De Hovenier. Artikel over Offertes, en inhaken op kansen om in de picture te komen.
-op LinkedIn in Q3 6 berichten plaatsen.
-op Facebook aan de berichten oproep hangen die gericht is aan hoveniers.
-op Facebook adverteren om leden te werven
-promotioneel uitnutten DQG dag
-Hardenberg intern promoten zodat deze beurs en masse bezocht wordt en we als belangrijke speler in de markt gezien worden!
-bewijs leveren waaruit blijkt dat wij het beter doen!
Geplande actie Q3:
-werken aan DQGhoveniers.nl website om dit duidelijker naar voren te laten komen.

  • Weerstanden wegnemen bij potentiële leden

We gaan weerstanden benoemen en weerleggen.

Geplande actie Q3:

-email sturen aan potentiële nieuwe ledencampagne, inkooptips van Rob? Of zoals hij zelf voorstelt over onderhoudsabo’s

  • belangstelling inkoppen

We gaan belangstelling in wens om lid te worden omzetten!

Geplande actie Q3:

-brochure maken op basis van brandbook om in print aan prospects te sturen

  • Zie uitgebreide Plan Ledenwerving 2024

Plan Lokale Vindbaarheid Q3

Doel

Lokale sites worden gevonden op de zoekwoorden die tuinbezitters gebruiken als zij op zoek zijn naar onze diensten in hun omgeving.

Doelstelling

Doelstelling dit jaar: voor elke hovenier een top 1, 5 of 10 positie* op Google met de woorden:
hovenier + eigen vestigingsplaats
hoveniersbedrijf + eigen vestigingsplaats
tuinontwerp + eigen vestigingsplaats
tuinonderhoud + eigen vestigingsplaats
tuinaanleg + eigen vestigingsplaats
hovenier + voorkeursplaats in werkgebied
hoveniersbedrijf + voorkeursplaats in werkgebied
tuinontwerp + voorkeursplaats in werkgebied
tuinonderhoud + voorkeursplaats in werkgebied
tuinaanleg + voorkeursplaats in werkgebied

*
Top 1 positie in plaatsen <10.000 inwoners
Top 5 positie in plaatsen <25.000 inwoners
Top 10 positie in plaatsen < 50.000 inwoners

Strategie

  1. Lokale Keywords bepalen per lid
  2. Google Bedrijfspagina optimalisatie
  3. Lokale contentcreatie uitbreiden naar webpagina’s naburige gemeenten
  4. Online recensies: Google reviews ophalen
  5. Lokaal Social Media gebruik aanmoedigen en kaderen: Canva
  6. Training en updates: ledenvergadering workshop

Sub 1 Lokale Keywords bepalen per lid

Doel is: het zichtbaar zijn op de zoekwoorden die tuinbezitters gebruiken als zij op zoek zijn naar onze diensten in hun omgeving.
Geplande actie Q3: Opstellen lijst per lid welke woorden gebruikt worden en op welke woorden wij kunnen optimaliseren

Sub 2: Google Bedrijfspagina optimalisatie

Doel is: zichtbaar zijn in ‘Local Pack’ bij zoekopdracht naar ‘hovenier in de buurt’
Geplande actie Q3: Aanalyseren van de zoekwoorden waarop de leden via Google bedrijfspagina gevonden worden. Zie

Sub 3: lokale contentcreatie: webpagina’s naburige gemeenten

Doel is: Google legt relatie tussen hovenier en naburige gemeente en geeft dit terug in de zoekresultaten
Geplande actie Q3 : IMGemak maakt per hovenier twee naburige-gemeente- pagina’s met unieke content gerelateerd aan de naburige gemeente en zijn hoveniersbedrijfpagina’s

Sub 4: Online recensies: Google reviews ophalen

Doel is: Doel is reviews!
Doelstelling Q3: 5 hoveniers halen 1 review per maand
Geplande actie Q3: Gebruik Google reviewkaartjes stimuleren.

Sub 5: Lokaal Social Media gebruik aanmoedigen en merkondersteunend maken (Canva )

Doel is: met ècht lokale content, die ook het merk versterkt, beter inspelen op Google’s voorkeur voor lokale content
Doelstelling Q3: 4 leden gebruiken Canva actief voor lokale content
Strategie: het gebruik van de tool makkelijk maken en aanmoedigen via Facebook groep Inspiratie
Geplande actie Q3: Marc verzamelt en deelt inspiratie-voorbeelden.

Sub 6: Training en updates: ledenvergadering workshop

Doel is: hoveniers gebruiken instrumenten die ter beschikking staan om lokale zichtbaarheid te vergroten
Doelstelling Q3 vervalt, doorschuiven naar Q4: alle hoveniers nemen deel aan één workshop/training/webinar
Strategie: daar waar leden komen eerste kennismaking
Geplande actie Q3: organiseren tijdens ledenbijeenkomst. Hoe ontwikkel ik een antenne voor lokale content en hoe breng ik die snel over naar IMGemak Workshop Antenne Lokale Content
Benodigde middelen: