Eerdere activiteiten

Ledenbijeenkomst bij Adezz

15 mei 2024

Op 15 mei zijn we te gast geweest bij Adezz in Uden. We hebben niet alleen kennisgemaakt met de mensen achter Adezz, ook het assortiment hebben we uitgebreid bekeken. Voor 2024 zijn mooie plannen gemaakt en na een interessante dag sloten we af met een gezellige netwerkborrel.

Tussendoor mochten we gebruikmaken van de moderne vergaderzaal van Adezz voor onze ledenbijeenkomst. Hier zijn we bijgepraat over o.a. alle marketingacties en cijfers.

Wil je een keer een ledenbijeenkomst aansluiten? Neem contact met ons op om aan te sluiten wanneer we bij jou in de buurt zijn.

Workshop betere condities voor gazons Prograss

6 maart 2024

Binnen deze workshop hebben we geleerd hoe we een gazon gezond kunnen maken en houden. Daarnaast hebben we uitleg gehad over de juiste voeding, graszoden en het bestrijden van ziektes en plagen. Ook het belang van goed watermanagement is aan de orde gekomen.

Diverse gazons hebben we ter plaatse kunnen beoordelen.

Deze workshop werd gegeven door Prograss op de locatie van DLF in Moerstraten.

Heisessie Dutch Quality Gardens

7 en 8 februari 2024

Samen groeien en verbeteren

Op 7 en 8 februari kwamen de hovenier-ondernemers van Dutch Quality Gardens samen voor een heisessie. Gedurende deze dagen namen ze deel aan drie workshops die zich richtten op klanttevredenheid binnen de klantreis, het verkrijgen van inzicht in eigen jaarcijfers en het maken van effectieve offertes. Deze sessies boden hen concrete tools om aan hun rendement te werken. Naast het harde werk was er ook tijd voor ontspanning met een wandeling, goede gesprekken en boeiende discussies, wat de dagen zowel productief als inspirerend maakte.

De workshop klantreis bepalen

Marc Boers, freelance brandmanager voor Dutch Quality Gardens, faciliteerde deze workshop. “Op welke manier is een goede klantbeleving bepalend voor het rendement van je bedrijf?” vroeg hij de hoveniers. En bracht vervolgens de kosten van falende servicekwaliteit bij de hoveniers in beeld. Door de totale beleving die de klant heeft van het eerste tot laatste contact, de zogenaamde klantreis, in kleine stapjes op te delen kun je beter inzoomen waar de klantreis voor de klant hapert of tot kleine irritaties leidt. Belangrijk, want de verwachtingen van de klanten liggen steeds hoger. Hoewel er slechts één representant voor ‘de klant’ was, werd wel duidelijk hoe moeilijk het voor hoveniers is om zich in de schoenen van de klant te verplaatsen. Zo verzuchtte een hovenier: “Hoe kan het zijn dat een klant niet zelf bedenkt dat de planning verschuift, terwijl de regen al dagenlang met bakken uit de lucht komt?”

Gemeenschappelijke servicebeloften

Doel was verder om te kijken in hoeverre er voldoende overlap was om te komen tot nog meer gemeenschappelijke servicebeloften. Want hoe meer de hoveniers van Dutch Quality Gardens zich durven te verbinden aan concrete servicebeloften, des te duidelijker ze maken waarom een tuinbezitter juist voor hen moet kiezen.

Ideeën voor beste service

De workshop werd in tweeën gedeeld door een boswandeling in de mooie omgeving van Beek en Dal. Hierdoor was er ruimte om met elkaar op een ontspannen manier te spreken over het hoveniersvak. In het tweede gedeelte van de workshop werden de leden uitgedaagd om ideeën voor vernieuwende dienstverlening te ontwikkelen die de klanttevredenheid verder zullen verhogen. Die ideeën zullen verder uitgewerkt worden. ‘s Avonds was er de gezamenlijke maaltijd die bereid werd door een thuiskok en tijd voor goede gesprekken.

Jaarcijfers

De volgende ochtend werd het duiden van je eigen jaarcijfers behandeld door Richard Maaskant van de VHG. Wat is bijvoorbeeld de invloed van een eigen pand of huur? En hoe verhouden de huisvestingskosten zich in beide situaties tot de cijfers van de andere hoveniers? Om te weten of hun arbeidstarieven voldoende rendement bieden in verhouding tot hun arbeidskosten, gingen de hoveniers zelf hun arbeidskosten berekenen. Jaarstukken, laptop en kostenschema erbij en invullen maar! Ondanks dat de bedrijven veel gemeenschappelijk hebben, verschilt de kostenstructuur per bedrijf. Het voeren van één arbeidstarief wordt daarmee ook moeilijk.

De perfecte offerte

Zo werden de hoveniers geholpen met de verschillende workshops om op verschillende manieren naar kosten en opbrengsten te kijken. Want ‘s middags was er de workshop De Perfecte Offerte. De hoveniers hadden een offerte ingeleverd voor een tuinrenovatie van 25 tot 30.000,- euro. De hoveniers gaven vooraf in meerderheid aan dat ‘duidelijk zijn' erg belangrijk was in hun offerte. Maar voor een tuinbezitter is het tot in detail uitgewerkt hebben van de materialen, arbeidsuren en planten niet wat voor hen duidelijkheid bepaalt. De klant wil bijvoorbeeld graag duidelijkheid over hoe laat de mannen beginnen. Bij wie ze terecht kunnen met verzoeken tot wijzigingen of klachten. De offertes werden naast op 'duidelijkheid' beoordeeld door de andere hoveniers op zaken als persoonlijke benadering, vertrouwenwekkend en positief gevoel. En dankzij een uitgebreide checklist kon ook zelfs chat GPT een oordeel geven!

Afscheid van onze secretaris

Na het bespreken van nog enkele nieuwe lokale marketing initiatieven werd de secretaris Ad van Nieuwland bedankt voor de jarenlange inzet voor de coöperatie. “Nu het alweer wat langer geleden is dat ik mijn eigen hoveniersbedrijf verkocht, wordt de afstand tot de praktijk wat minder. En er verandert veel, en zeker ook bij deze zich steeds verdere professionaliserende coöperatie. Tijd voor nieuw bloed!,” aldus Ad. llse Lamers, parttime werkzaam bij de hoveniersbedrijf Dutch Quality Gardens de Lingebrug hoveniers neemt de secretaris-taken van Ad over.

Terugkijken op de heisessie

Met nieuwe inzichten, versterkte vaardigheden en een hernieuwde focus op klanttevredenheid en bedrijfsrendement keerden de hoveniers van Dutch Quality Gardens terug naar hun praktijk. Deze tweedaagse heisessie was niet alleen een kans om te leren en te groeien, maar ook een moment om als groep samen te komen, ervaringen te delen, en samen te werken aan een toekomst waarin kwaliteit en klantgerichtheid centraal staan. Met de opgedane kennis en de gedeelde ervaringen zijn ze goed uitgerust om hun dienstverlening verder te verfijnen en hun ondernemingen naar een hoger niveau te tillen.

Workshop onderhoud klein motorisch gereedschap

7 februari 2024

Binnen deze workshop kregen we uitleg betreffende het dagelijks onderhouden van motorische machines. De focus lag op bladblazers, kettingzagen, heggenscharen en bosmaaiers. Ook de juiste werkwijze van de apparaten werd besproken.

Er volgde een toolbox over accu opslag en laadvoorzieningen waarbij ook nieuwe tools op accu's werden besproken.

Een safety training met aandacht voor verschillende PBM's kon ook niet ontbreken.

De workshop vond plaats bij Poel in Veghel.

Workshop dakbegroeiing Mobilane

19 januari 2024

Door Rutger Ilsink, accountmanager bij Mobilane, werden we deze dag ontvangen. Hij vertelde in het kort de geschiedenis van Mobilane.

Mobilane is ooit bekend geworden om haar kant en klare hagen. Inmiddels bieden ze steeds meer, innovatieve, oplossingen zoals groene wanden (voor binnen en buiten), groene daken, geluidswerende schermen en biodiversiteit bevorderende beplanting na een DNA-insectenscan.

Na een uitgebreide lunch, begon de rondleiding in de kwekerij. Honderden meters met kant en klare hagen in verschillende soorten en groeistadia. Ook de vulafdeling van de Mobipanels werd toegelicht.

Na de rondleiding is er gesproken met Sietze, het aanspreekpunt voor professionals m.b.t. de techniek achter de Mobipanels. Hij vertelde ons meer over watersystemen, voeding en het onderhoud.

Ledenbijeenkomst Dronten

15 december 2023

Deze ledenbijeenkomst waren we te gast bij Boomkwekerij en groencentrum Tonsel in Dronten.

Workshop Communiceren met effect

15 november 2023

Tijdens deze praktische en interactieve training hebben medewerkers van Dutch Quality Gardens hoveniers geleerd hoe ze ervoor kunnen zorgen dat hun boodschap overkomt, zoals zij dat willen.

Ze hebben geleerd beter in te spelen op de gesprekspartner en effectiever verschillende gesprekstechnieken toe te voegen.

Boeien en binden van medewerkers

27 oktober 2023

Carrousel bijeenkomst 2 - Alle hoveniersbedrijven die aangesloten zijn bij Dutch Quality Gardens

Het gebrek aan vakbekwame medewerkers is een grote belemmering voor een goede continuïteit en doorontwikkeling van een bedrijf. In deze bijeenkomst staat het boeien en binden van medewerkers centraal.

Hoe zorg je voor gemotiveerde en betrokken medewerkers? Welke concrete instrumenten zet je daarvoor in? Hoe ben je onderscheidend als een bij Dutch Quality Gardens aangesloten hovenier? Niet alleen voor opdrachtgevers, maar ook voor (potentiële) medewerkers.

Vanuit Marc Wichman zullen theorie over leidinggeven en motiveren en voorbeelden van boeien en binden vanuit andere bedrijven en branches worden ingebracht.

Concreet aan de slag met je bedrijfsplan

6 oktober 2023 - Hans Linders Hovenier, Hoveniersbedrijf 't Höfke, Florack Tuinarchitectuur, Erica Tuinen, Visio Vireo Tuinen, Bosman Tuinadvies

29 september 2023 - Mocking Hoveniers, de Lingebrug hoveniers, De Brinker Tuinen, Van Ooijen's Hoveniers en Van Ginkel Tuinspecialisten

N.a.v. de eerste carrousel bijeenkomst, waarbij de groep concreet aan de slag is gegaan met het opstellen van hun bedrijfsplan, zijn bedrijfsbezoeken gepland en gebruikten we deze tweede bijeenkomst als stok achter de deur.

Marc Wichman gaf deze bijeenkomst advies over de stand van zaken.

Ledenbijeenkomst Veenendaal, Ede

22 september 2023

Binnen de ledenvergadering zijn o.a. de inspanningen van de (online) marketing doorgenomen, lokale vindbaarheid per hovenier, welke items we verder oppakken omtrent het uitwisselen van kennis en de geplande training van medewerkers op het gebied van communiceren.

Voor we konden aansluiten bij de lunch heeft INCO Ned een presentatie gehouden over hun bedrijf en de werking ervan.

Na de lunch zijn alle hoveniers richting de Hessenhof gegaan voor een rondleiding en meer informatie over deze biologische kwekerij.

Dutch Quality Gardens Dag

15 september 2023

Vrijdag 15 september organiseerde Dutch Quality Gardens voor de tweede keer in haar bestaan een ontmoetingsdag voor alle medewerkers van de 11 aangesloten hoveniersbedrijven. Het was een dag vol activiteiten en gezelligheid.

Ruim 120 groenmedewerkers waren naar recreatiepark de Gouden Ham in Appeltern gekomen. In teams namen ze het tegen elkaar op tijdens diverse spellen zoals vlotten bouwen en boogschieten. De organisatie was dit keer in handen van DQG-lidbedrijf Van Ooijen’s Hoveniers.

Saamhorigheid

Het was de tweede ontmoetingsdag die DQG organiseerde voor de medewerkers van alle aangesloten hoveniersbedrijven. “We willen hiermee vooral saamhorigheid creëren”, vertelt voorzitter Rob Mocking. “Tijdens zo’n dag zien de medewerkers wat hen bindt en waar we gezamenlijk voor staan, namelijk de liefde voor het vak en een hoge mate van vakmanschap en betrokkenheid. We laten merken dat we trots op ze zijn. We zien onze teams als waardevolle ambassadeurs voor onze bedrijven en voor het groenvak. Dat is heel belangrijk in deze tijden waarin we moeilijk aan nieuw personeel kunnen komen.”

Boeien en binden van medewerkers

9 juni 2023

Hoe kun je personeel binden en boeien? De arbeidsmarkt voor hoveniers is krap en dat is natuurlijk geen nieuws. Wel nieuw zijn de manieren om daar mee om te gaan.

De hoveniersbedrijven aangesloten bij Dutch Quality Gardens kregen een overzicht van wat modern werkgeverschap nu van je vraagt. Denk aan:

  • Een motiverende werkplek;
  • Werk/privé balans;
  • De generatiekloof;
  • Duurzame inzetbaarheid.

De leden kregen praktisch tips en onderzochten samen wat ze werknemers allemaal te bieden hebben. En, heel belangrijk, steeds kijkend vanuit de werknemer. Want die vindt 'met z'n allen koffiedrinken als dagstart' niet bijzonder genoeg.

Ook deze sessie krijgt weer een vervolg. Want ondanks deze uitstekende workshop onder leiding van Marc Wichman én de employer branding waar Dutch Quality Gardens aan stevig werkt, het probleem is niet direct opgelost.

Mooie quote van één van de deelnemers: “Alleen de beste werkgevers verdienen de beste medewerkers”

Ledenbijeenkomst Oegstgeest

24 mei 2023

De leden van Dutch Quality Gardens kwamen voor hun vierjaarlijkse ledenvergadering op 24 mei bij elkaar in Oegstgeest. Deze keer waren ze op het voormalige bedrijfsterrein van Van Nieuwland Tuinen. Dit terrein is op het moment ingericht als een natuurrijke tuin.

Na de ledenvergadering in de kas, hebben de leden genoten van een lunch in de tuin.

In de middag stond vakfotograaf Daniel Haazebroek op de planning die de leden heeft bijgepraat over het maken van betere tuinfoto's. Ook het gebruiken van een drone kwam aan de orde.

Aan het eind is er afgesloten met een drankje en geproost. De eigenaren van Erica Tuinen uit America hebben namelijk hun overeenkomst getekend en zijn nu officieel nieuw lid van Dutch Quality Gardens.

Concreet aan de slag met je bedrijfsplan

12 mei 2023

Carrousel bijeenkomst 1 - Hans Linders Hovenier, Hoveniersbedrijf 't Höfke, Florack Tuinarchitectuur, Erica Tuinen, Visio Vireo Tuinen, Bosman Tuinadvies

Vorig jaar is er gesproken over het opstellen van een bedrijfsplan met o.a. visie, strategie en doelstellingen. Binnen deze carrousel bijeenkomst gaan we hiermee aan de slag. Deelnemers hebben na afloop een ingevulde OGSM, waarmee de ontwikkeling van het bedrijf beter gestuurd kan worden.

Concreet aan de slag met je bedrijfsplan

8 mei 2023

Carrousel bijeenkomst 1 - Mocking Hoveniers, de Lingebrug hoveniers, De Brinker Tuinen, Van Ooijen's Hoveniers en Van Ginkel Tuinspecialisten

Vorig jaar is er gesproken over het opstellen van een bedrijfsplan met o.a. visie, strategie en doelstellingen. Binnen deze carrousel bijeenkomst gaan we hiermee aan de slag. Deelnemers hebben na afloop een ingevulde OGSM, waarmee de ontwikkeling van het bedrijf beter gestuurd kan worden.

Ledenbijeenkomst bij Wildkamp

10 maart 2023

Deze ledenbijeenkomst werd gehouden in het splinternieuwe distributiecentrum van Jarola. Jarola is een overkoepelende organisatie waar diverse werkmaatschappijen onder vallen. Een van deze werkmaatschappijen is Wildkamp, waar wij op deze dag te gast waren.

Wildkamp is een familiebedrijf en bestaat al meer dan 50 jaar (1972). In de loop der jaren is de organisatie uitgegroeid tot een succesvolle, landelijke organisatie met een zeer breed aanbod op het gebied van technische- en aanverwante producten.

Voor de hoveniersbedrijven staat Wildkamp klaar met hun kennis, ervaring en het ruime assortiment. Door de grote voorraadcapaciteit is Wildkamp in staat om zeer snel te leveren.

We hebben een rondleiding gekregen door het imposante gebouw waar de orders bijna geheel automatisch worden verwerkt.

Voorafgaand aan de rondleiding hebben we onze ledenvergadering gehad. Een paar hoogtepunten uit deze vergadering:

  • Vanaf 1 april sluiten Florack Tuinarchitectuur en Erica Tuinen zich aan bij Dutch Quality Gardens;
  • Updates vanuit de marketing zijn gepresenteerd;
  • Alle punten voor het maken van een sterke offerte zijn besproken;
  • Als laatste was er ook een bestuurswissel. Hans Linders heeft de voorzittershamer doorgegeven aan Rob Mocking.

Communiceren met Effect

8 december 2022

De training ‘Communiceren met Effect’ voor de voormannen en projectleiders van onze hoveniersbedrijven.

Hier komt de meerwaarde van onze coöperatie Dutch Quality Gardens tot leven. Samen met collega’s van en met elkaar leren. Je loopt immers tegen dezelfde communicatieproblemen aan. Met klanten, collega’s en leidinggevenden. Er worden situaties geoefend zoals:

  • De bemoeizuchtige klant;
  • Een collega die de kantjes er vanaf loopt;
  • De buurman die bezwaar maakt tegen overlast;
  • En nog veel meer praktijksituaties van de deelnemers zelf.

In de training bespreken we waarom communicatie zo lastig is. Hoe je communicatieproblemen kunt voorkomen en oplossen. Daarbij gebruiken we een handige leidraad voor assertief communiceren en letten we op non-verbale communicatie.

Strategie en bedrijfsplan maken

15 november 2022

Op 15 november stond de sessie “Strategie en bedrijfsplan maken” op onze planning. Ruud Pondman van MKB Advies Partners hield op deze dag een goede en boeiende presentatie. Zijn insteek was (en is): “Waarom maken we een bedrijfsplan?”

Het is belangrijk dat een bedrijfsplan echt bij de ondernemer past. Op die manier ga je het vanzelf volgen en uitvoeren. Na deze uitleg volgden praktische adviezen voor het maken van een bedrijfsplan.

De sessie was tussen 16:00 en 19:30 bij een van de leden op locatie.

Het was wederom een informatieve en prettige ontmoeting met elkaar!

Ledenbijeenkomst bij JUB Holland

22 april 2022

Onze ledenbijeenkomsten worden eigenlijk altijd gecombineerd met een bedrijfsbezoek. Dit keer waren we te gast bij JUB Holland - Hofleverancier van Kleur, een prachtig bollenbedrijf in Noordwijkerhout. JUB Holland is actief door heel Europa voor zowel de tuincentrumbranche als groenvoorzieners en hoveniers.

Tijdens ons bezoek hebben we niet alleen genoten van grote partijen tulpen die uitbundig stonden te bloeien, we hebben het ook uitgebreid gehad over het nieuwe concept van JUB Holland; groenstroken die 8 maanden achter elkaar bloei geven. Deze groenstroken bestaan uit bollen en kruidachtige planten die elk jaar vanzelf weer terugkomen.

Na de rondleiding en lunch volgde in de middag onze vierjaarlijkse ledenvergadering.